Watervrij

Niet alleen als je kind binnenkort begint met zwemles of misschien wel net begonnen is,  maar al ver daarvoor is het leuk en nuttig om spelenderwijs je kind watervrij te laten worden. Dit kan door middel van een paar stappen en zal je kind helpen bij alle ervaringen met water die nog komen. Als je kind watervrij is zal dit veel angst wegnemen waardoor de zwemles leuker en makkelijker wordt en het eerste traject een stuk sneller kan verlopen. Lees hier hoe je dat kunt doen.

Stap 1 - Thuis in bad of onder de douche
Ervaar samen met je kind wat water is en hoe leuk water is. Stilstaand water in een bad maar ook bewegend water van een kraan of douchestraal. Laat een bootje of eendje varen op het water. Bouw een toren met deze speciale bekers. Daag je kind uit om met een emmertje, gieter of bijzondere regenbal zichzelf te besproeien. Spetter elkaar nat en houd de ogen daarbij open. Loop onder de douche door, ook met de ogen open.


Stap 2 – Oefenen in het zwembad, ondiepe water
Loop samen met je kind op verschillende manieren door het water. Vooruit, achteruit, links- en rechtsaf. Maak het grappig; langzaam lopen, snel rennen, lopen als een olifant of een muisje, springen als een kangoeroe. Leer je kind zitten en weer opstaan in het ondiepe water. Dit is heel belangrijk en kan goed geoefend worden met bijvoorbeeld “Jan Huigen in de ton” of “Op een grote paddenstoel”. Houd de handen van je kind vast en laat je kind eerst rustig en later wat sneller achterover vallen. Begin ondiep zodat het gezicht nog niet onder water gaat, zodra het goed gaat kun je wat dieper het water in. Daag je kind uit om steeds iets verder met het gezicht het water in te gaan. Eerst met de kin, dan met de mond, dan de neus, dan met de oren (kan ook om en om) en tot slot met de ogen en houd die open! Blaas eens op en onder het water zodat je kind kan zien wat er gebeurt en laat het kind daarna zelf proberen. Neem ook eens een hapje water en spuit deze als een walvis in de lucht! Wie kan het hoogste spuiten? Tik om de beurt de bodem aan, raap iets op de van de bodem met het hoofd onder water of laat je kind onder je arm of een zwembuis/slurf/noodle heen gaan. Ook speelgoed voor in het water kan er erg stimulerend zijn zoals bijvoorbeeld deze coole duikboot die echt water spuit.

Stap 3 – Oefenen in het zwembad, in het diepe water (minimaal 1 meter diep)
Oefen met het water in gaan vanaf de kant. Begin zittend als je kind nog niet durft te springen en plons zo het water in. Vervolgens staand met een klein sprongetje en dan steeds wat verder van de kant af. Daag je kind ook eens uit om over een slurf of luchtbed heen te springen. 


Plezier in het samen spelen in het water is beste manier om je kind watervrij te laten worden!

N.B. Deze blogpost is niet gesponsord maar geschreven uit enthousiasme en ter inspiratie. Soms staan er links in naar handige artikelen die te koop zijn bij een webshop. Dit kunnen gewone links zijn maar ook zogenaamde affiliate links. Dat betekent dat als je besluit om een artikel te kopen via de link in deze blogpost Beweegwereld daar een kleine vergoeding voor krijgt. 

Mocht je als bedrijf interesse hebben in een op maat geschreven artikel over een onderwerp (gerelateerd aan bewegen en/of de motorische en sensorische ontwikkeling van kinderen) dan kun je altijd vrijblijvend contact opnemen voor meer informatie via: info@beweegwereld.nl. Delen van dit artikel mag, kopiëren/knippen/plakken zonder uitdrukkelijke toestemming van Beweegwereld niet.