Thuiswerk-tips voor kinderen en tieners

Nu de lockdown weer is verlengd en kinderen en zeker de tieners nog een paar weken thuis aan het werk mogen voor school is het belangrijk om je kind goede gewoonten m.b.t. beeldscherm gebruik aan te leren. Denk hierbij aan tijdsduur, afstand m.b.t. het beeldscherm en de houding waar in gewerkt wordt. Lees hier waar je als ouder(s) op kunt letten en gebruik de afbeeldingen om je kind bewust te maken van het het belang van een goede houding. 


De 20-20-2 regel:

Deze regel is door oogartsen bedacht om problemen met de ogen als gevolg van langdurig beeldschermgebruik te verminderen. Door het toenemend gebruik van o.a. een tablet zien oogartsen een toename in het aantal mensen met bijziendheid. Uit onderzoek is gebleken dat er een duidelijke link is tussen veel en langdurig dichtbij kijken en de groei van het oog. Om de ogen van kinderen in de groei te beschermen is de 20-20-2 regel in het leven geroepen.

Hier staan de getallen van de 20-20-2 regel voor:

* Zorg dat je kind na 20 minuten op een telefoon, laptop, tablet of boek een pauze houdt van minstens 20 seconden door in de verte te kijken.

* Stimuleer je kind om elke dag minstens 2 uur buiten te zijn. Normaal gesproken tellen de pauzes op school en het wandelen of fietsen van en naar school ook mee. Nu je kind niet naar school fietst of wandelt is buiten spelen, een rondje wandelen, een brief posten etc. extra belangrijk. 

Meer weten? Kijk samen met je kind deze uitzending van Klokhuis over bijziendheid. https://www.youtube.com/watch?v=UT-HEiVFa7E

Richtlijn schermtijd:

* Kinderen van 2 – 4 jaar: maximaal 30 minuten per dag;

* Kinderen van 4 – 6 jaar: 4 momenten, maximaal 1 uur per dag. Ongeveer 15 minuten per keer;

* Kinderen 6 – 8 jaar: maximaal 1 uur per dag. Verdeeld over twee keer van ongeveer 30 minuten per keer;

* Kinderen van 8 – 10 jaar: maximaal 1 à 1½ uur beeldschermtijd per dag;

* Kinderen van 10 – 12 jaar: maximaal 2 uur beeldschermtijd per dag.

Een richtlijn is een advies om kritisch te blijven op het gebruik van beeldschermen. Zeker nu kinderen soms al meer dan 2 uur per dag online les krijgen is het niet realistisch om te denken dat ze daar buiten geen filmpjes kunnen kijken of met hun vrienden online kunnen gamen ter ontspanning. Zorg daarom voor extra beweging ter compensatie van het stilzitten en naar het scherm staren. 

Naast de goede gewoonten voor beeldscherm gebruik is ook de houding waarin je zit een belangrijk aandachtspunt. Wist je dat je met een actieve houding klachten aan rug, nek en schouders kan voorkomen? Beweegwereld richt zich (naast bewegen) ook op de houding van kinderen in de groei.

Tips voor een juiste werkhouding:

* Werk zoveel mogelijk aan een bureau of eettafel

* Zorg dat je kind met beide voeten plat op de grond kan steunen, dat voorkomt dat je kind gaat hangen en stimuleert je kind om recht op te zitten. Gebruik zo nodig een voetenbankje of Wobbel.

* Zorg dat de rug recht is en tegen de rugleuning aan komt. Past dat niet? Gebruik dan een kussen in de rug.

* Zorg dat je kind het hoofd boven de romp houdt i.p.v. het hoofd voorover te buigen of te laten hangen.

* Leer je kind actief zitten waarbij het met de onderarmen op tafel steunt en laat je kind niet met de hand onder het hoofd zitten want dit vergroot de neiging tot scheef zitten en hangen.

* Na 20 minuten even opstaan en bewegen. Ga lekker dansen, springen of huppelen door de kamer. Dat is niet alleen goed voor de houding maar ook voor de ogen én de concentratie.

c7afd661d4b04dfaf2ad555805480bac06d27983.jpgInactieve houdingd17b6a7a485d7761f6557501b9cbf0f174f36f77.jpgActieve houding
Geen plaats aan de eettafel en daarom met de tablet op schoot of de bank?

* Zorg voor een steuntje in de rug en onder de voeten zodat je kind een actieve houding gemakkelijker vol kan houden. 

* Leg een kussen onder de tablet, zo creëer je ook een betere kijk-hoek.

fec258d3f112fe501f56e4317baa562bf4a2301d.jpgInactieve houding 2a8bd0209f8d35e315f3384f23afd3e0889a4d6c.jpgActieve houding

Tijd voor een filmpje kijken tussendoor?

* Zet de tablet rechtop. Speciaal voor kinderen zijn er goede en praktische hoezen te koop waarmee je de tablet goed neer kunt zetten en die beschadigingen aan de tablet zo veel mogelijk voorkomen.

* Op de buik: stimuleer je kind om liggend op de buik naar de tablet te kijken. Zo worden de rugspieren versterkt en vermindert de kans op nek/rugklachten a.g.v. een ongunstige houding.

* Op de bank: door het hoofd en de bovenrug op een kussen te leggen en de knieën te buigen creëer je een fijne kijk-hoek voor de tablet en toch een ontspannen houding.

Actieve houding2e7afacdaee8d34448c887c39f9d158ef6e24003.jpgActieve houding

Veel succes en geef vooral zelf ook zoveel mogelijk het goede voorbeeld! Want goed bewegen én een goede houding kun je leren. 

N.B. Deze blogpost is niet gesponsord maar geschreven uit enthousiasme en ter inspiratie. Soms staan er links in naar handige artikelen die te koop zijn bij een webshop. Dit kunnen gewone links zijn maar ook zogenaamde affiliate links. Dat betekent dat als je besluit om een artikel te kopen via de link in deze blogpost Beweegwereld daar een kleine vergoeding voor krijgt. 

Mocht je als bedrijf interesse hebben in een op maat geschreven artikel over een onderwerp (gerelateerd aan bewegen en/of de motorische en sensorische ontwikkeling van kinderen) dan kun je altijd vrijblijvend contact opnemen voor meer informatie via: info@beweegwereld.nl. Delen van dit artikel mag, kopiëren/knippen/plakken zonder uitdrukkelijke toestemming van Beweegwereld niet.